• دوست دارید چطور روی صندلی بنشینید؟
07/29 1394
دوست دارید چطور روی صندلی بنشینید؟


آیا انداختن یک پا روی پای دیگر که اصطلاحا به آن «ضربدری نشستن» می‌گویند، برای سلامتی خطرناک است؟ این حالت یکی از حالات رایج نشستن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، شما دوست دارید چطور روی یک صندلی بنشینید؟ گزینه‌ی انتخابی بسیاری از افراد لم دادن و انداختن یک پا روی پای دیگر است. پیشتر حتی این مسئله مطرح شده بود که حالت ضربدریِ نشستن متعلق به افراد خاص است!

البته امروزه مدهای دیگری نیز اضافه شده‌اند که به ویژه در مکان‌های عمومی آزاردهنده هستند. برخی از افراد سعی می‌کنند پاهای خود را کاملا دراز کنند و این کار مختلِ حرکت روان مسافران دیگر می‌شود.

صرفنظر از مدل‌های جدید نشستن، آیا نشستن به حالت ضربدری به سلامت جسمانی شما آسیب می‌رساند؟ ضربدری نشستن عوارضی نظیر بالارفتن فشار خون، واریس و آسیب‌های عصبی را به همراه دارد؛ البته هر یک از این موارد درخور توضیحات بیشتری است.


دوست دارید چطور روی صندلی بنشینید؟


ضربدری نشستن بر روی «عصب نازک‌نیی مشترک» در پشت زانو فشار می‌آورد

ضربدری نشستن می‌تواند در دو حالت صورت گیرد: حالت اول همان نشستن بر روی صندلی با پاهای کشیده است. حالت دوم نیز به نشستن بر روی زمین اشاره دارد که در اصطلاح عامیانه به آن «چهار زانو نشستن» گفته می‌شود.

این را می‌دانید که اگر طولانی مدت به همان حالت بنشینید، مچ و انگشتان پایتان بی‌حس می‌شود. دلیلش نیز این است که نشستن به حالت ضربدری بر روی عصب پشت زانو فشار می‌آورد. این عصب وظیفه تامین حسِ قسمت پایین زانو را بر عهده دارد. البته حس خواب رفتگی پا بر اثر نشستن در این حالت موقتی است. نشستن در یک حالت خاص برای چندین ساعت متوالی می‌تواند منجر به خواب رفتگی پا شود. پژوهشی در کره جنوبی انجام شد که به چرایی این مسئله پرداخته بود. پژوهشگران کره‌ای حالت‌های مختلف را امتحان کردند.

بر سر فشار خون چه می‌آید؟
زمانی که شما برای اندازه‌گیری فشار خون به پزشک مراجعه می‌کنید، او به شما می‌گوید که باید دست یا پایتان را روی میز یا صندلی دراز کنید. ممکن است مشکلی در این مرحله پیش آید: نشستن به حالت ضربدری می‌تواند به طور موقتی فشار خون شما را بالا ببرد. تا سال 2010 میلادی، هفت پژوهش در این رابطه انجام شده بود که همگی نشان می‌دادند ضربدری نشستن می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. این در حالی بود که تنها یک مطالعه این قضیه را رد می‌کرد.

مشکل آن پژوهش‌ها این بود تنها یک بار فشار خون را اندازه می‌گرفتند. پژوهشی جامع‌تر در استانبول انجام شد که بلافاصله پس از نشستن و سه دقیقه پس از آن، فشار خون افراد را اندازه‌گیری می‌کردند. در این پژوهش مشخص شد که فشار خون افراد سه دقیقه بعد به حالت اول بازمی‌گردد.

دو فرضیه برای این مسئله مطرح شده است: 1. ضربدری نشستن، خون را به سمت قفسه سینه هدایت کرده و حجم خون پمپاژ شده‌ی قلب را افزایش می‌دهد. 2. فشار خون در نتیجه‌ی افزایش تمرینات ایزومتریکِ ماهیچه‌های پا بالا می‌رود. این مورد نشان می‌دهد که چرا هنگام انداختن قوزک پا روی یکدیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.


انداختن مچ پا روی یکدیگر موجب خواب رفتگی پاها نمی‌شود



بنابراین ضربدری نشستن می‌‎تواند به شکل موقتی فشار خون را بالا ببرد. البته لازم به ذکر است که ما در مورد عوارض طولانی مدت آن به استثنای یک مورد هیچ اطلاعاتی در دست نداریم؛ توصیه می‌شود افراد مبتلا به لخته‌های خونی برای طولانی مدت پاهای خود را به شکل ضربدری روی هم نیندازند، چرا که احتمال ابتلا به واریس وجود دارد.

آیا احتمال ابتلا به واریس وجود دارد؟
به طور کلی، چراییِ اینکه برخی از افراد به واریس مبتلا می‌شوند و برخی دیگر در برابر آن مقاومت می‌کنند، هنوز کاملا مشخص نیست. به عبارت بهتر، عوامل ابتلا به واریس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در رگ‌های خونی دریچه‌های کوچکی وجود دارند که مانع حرکت خون در جهت اشتباه می‌شوند، اما اگر این دریچه‌ها کشیده یا ضعیف شوند، خون می‌تواند در آنجا جمع شده و رگ‌های واریسی را به وجود آورد. مشخص نیست که ضربدری نشستن تا چه اندازه با واریسی شدن سیاه‌رگ‌ها در ارتباط است. ما می‌دانیم که واریسی شدن سیاه‌رگ‌ها تا اندازه‌ای به مسائل ژنتیکی مرتبط است و ارتباط آن با ضربدری نشستن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

مفاصل
بنابراین اگر سیاه‌رگ‌ها، فشار خون و دستگاه عصبی به خاطر ضربدری نشستن متضرر نمی‌شوند، پس تاثیرات نشستن به حالت ضربدری بر روی مفاصل ما چیست؟ در مطالعه‌ای مشخص شد که کسانی که به ضربدری نشستن عادت دارند، به احتمال فراوان با مشکلات جسمانی نظیر خستگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آن مطالعه به گفته‌های خود مردم تکیه کرد. من در حال نوشتن این گزارش، به پاهای خودم نگاه کردم و متوجه شدم که به شکل ضربدری روی هم افتاده‌اند؛ واقعا نمی‌دانم چند ساعت است که به این شکل نشسته‌‎ام! در آن مطالعه مشخص شد که بیشتر مردم دوست دارند پای راستشان را روی پای چپشان بیندازند.


دوست دارید چطور روی صندلی بنشینید؟

این حالت حتی می‌تواند برای ماهیچه‌های پا مفید باشد


شاید شما واقعا از این حالت نشستن لذت می‌برید. برای شما و آن دسته از افراد خبر خوبی داریم. بر اساس پژوهش انجام شده در دانشگاه پزشکیِ روتردام، نشستن به حالت ضربدری می‌تواند فوایدی داشته باشد.

پژوهشگران بر روی مردان و زنان جوان آزمایش‌هایی را انجام دادند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند که پاهای خود را به حالت‌های کشیده، جمع کردن یک زانو و جمع کردن دو زانو دربیاورند. سپس ماهیچه‌های پای این افراد در حالت‌های مختلف بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در تمام حالت، ماهیچه‌های پا در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر شما به نشستن در این حالت علاقه دارید مشکلی وجود ندارد، مادامی که زمان طولانی در این حالت نمانید! به عبارت دیگر، اگر پای شما سر نشود با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شوید. این حالت نشستن حتی مزیت‌هایی هم دارد: زمانی که بر روی صندلی‌های اتوبوس و مترو با این حالت نشسته‌اید، نفر کناری شما خوشحال می‌شود، چرا که فضای کمتری را اشغال کرده‌اید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود